Kroatië roept direct associaties met zonovergoten stranden op en in de zomermaanden klopt dat ook. Kroatië kent langs de kust een mediterraan klimaat. In het binnenland geldt een landklimaat; warme zomers, maar koude winters. Zo kent Kroatië (maar ook in andere republieken uit het voormalige Joegoslavië) wintersportgebieden. Kroatië is dus een zeer veelzijdig land met een zeer lange, grillige kuststrook!
Het weer in Kroatië, langs de kust, is doorgaans stabiel warm gedurende de hele zomer, dankzij het mediterrane klimaat.
Het noorden van Kroatië
In het noorden treffen we de regio Dalmatië; de stranden, gelegen aan de Adriatische zee, zijn een geliefd vakantiegebied voor vele Nederlanders en Duitsers; al lang voordat Joegoslavië uiteen viel ging men er naar de camping of het hotel.
Dalmatië kent een mediterrane klimaat; warme zomers en milde winters. Een van de bekendste steden is de plaats Pula. Een lieflijk stadje aan de zee met een bijzonder fraai oud stadshart. Een absolute must om te bezoeken.
Langs de kust naar beneden afzakken
Gaat u met de auto op vakantie naar Kroatië? Zelden zult een meer fascinerende, en soms ronduit griezelige, autorit meemaken dan die van de noord-zuid route langs de Adriatische kust. Zodra u via Slovenië en het doorkruisen van Kroatië de stad Rijeka hebt bereikt, en u eindelijk op de kustroute aankomt, valt uw mond misschien wel open van verbazing. Aan de overkant ziet u eilanden, eilanden en nog eens eilanden. Het begint met het grote eiland Krk. Dat er mensen wonen is vanaf de kustroute nauwelijks waarneembaar. De eilanden doemen op en doen ergens bevreemdend aan.
Fascinerende kustroute!
De hooggelegen weg langs de kust slingert er lustig op los. Als bestuurder zul je niet zo snel autoziek worden, maar als bijrijder is medicatie tegen wagenziekte geen overbodige luxe te noemen. De kustweg ligt voornamelijk langs rotswanden (waar deze uit gehouwen lijkt te zijn). De weg bevindt zich gemiddeld zo’n 20 tot 30 meter boven kustlijn; zo ervaar je de hele rit door een overweldigend uitzicht. Ook is er de constante angst, bij sommigen, om in het ravijn terecht te komen – wat niet geheel ondenkbaar is. Deze route is als ‘avontuurlijk’ aan te duiden, waar anderen de omschrijving ‘gevaarlijk’ toepasselijker vinden, waaronder wijzelf.
Wat ook overweldigend is, is dat er over de route nauwelijks vangrails zijn, en dat er autowrakken soms zichtbaar in het ravijn liggen. Ook traag verkeer maakt gebruik van deze weg, zoals tractoren; inhalen is dan ook iets wat Kroaten doorlopend doen. Wij waren destijds blij de rit ‘overleefd’ te hebben, van Rijeka in het noorden tot Dubrovnik en het schiereiland Korcula in het zuiden. De weg kan -waarschuwing- op sommige momenten zelfs glad worden, doordat de zon het asfalt soms stroperig maakt. Rijd je de gehele rit door, zonder pauzeren, neem er dan zo’n minimaal 8 uur de tijd voor.
Daarom Kroatië!
Er is door ons geen land te noemen in Europa waar de zee blauwer dan blauw lijkt, waar de kust niet uit zandstranden bestaat, maar uit kiezeltjesstranden, en waar zó ontzettend veel eilanden te vinden zijn. De kust van Kroatië, met steden als Split, is adembenemend bijzonder en onvergelijkbaar met andere mediterrane bestemmingen. Het land is ongerept, avontuurlijk, puur, kent wonderschone natuur, maar ook cultuur en werpt je terug op jezelf op gebied van spanning: langs de kustroute krijg je een waar ‘roadmovie’ gevoel.
Over de auteur